Veelgestelde vragen - Algemeen
Nieuw: Nieuwe update voor VemaSoft en MenSAS online beschikbaar!
Werkt Vemasoft ook onder Windows7?
Hoe kunnen gegevens worden overgenomen in een nieuwe administratie?
Hoe kunnen gegevens worden overgenomen in een bestaande administratie?
Nadat ik het programma heb opgestart, kan ik geen gegevens in de administratie benaderen.
Hoe neem ik gegevens over naar een andere PC?
Kan ik vanuit het programma een backup maken van een administratie?
Kan een backup van een administratie teruggezet worden naar een andere administratie?
Is het mogelijk om de standaard uitvoer voor alle onderdelen in één keer aan te passen?
Na uitbreiden van mijn licentie zijn de betreffende onderdelen nog niet actief.
Bij ingave van postcodes worden alleen nederlandse postcode geaccepteerd.
Ik wil één rubriek voor meerdere nummers (bijvoorbeeld in 'Muteren debiteuren') wijzigen. Wat is hiervoor de eenvoudigste manier?
Telkens als ik een bepaald overzicht wil afdrukken, geeft het programma een ander soort overzicht dan ik de laatste maal heb gekozen.
Hoe kan ik een etiket voor een debiteur afdrukken op mijn label-printer?
De menu-keuze 'Menu' om te wisselen tussen 'Boekhouding' en 'Facturering' bevindt zich niet in het menu op mijn PC maar wel op een andere PC.
Moet een jaar worden afgesloten voordat in een nieuw boekjaar gewerkt kan worden?
Kan ik op elk moment de jaarafsluiting draaien?
Moeten alle overzichten worden afgedrukt voordat het boekjaar definitief wordt gesloten?
Werkt Vemasoft voor Windows ook onder Vista?
Hoe kunnen gegevens worden overgenomen in een nieuwe administratie?
De eerste maal dat u een administratie opent wordt deze administratie fysiek aangemaakt. In deze procedure krijgt u de mogelijkheid om gegevens van een andere administratie over te nemen. Allereerst geeft u aan of u gegevens wilt overnemen. Vervolgens geeft u aan van welke administratie u gegevens wilt overnemen en welke gegevens u wilt overnemen.
De administratie waarvan u gegevens wilt overnemen mag op dat moment niet zijn
geopend op uw systeem of bij een andere gebruiker indien u gebruik maakt van de
multi-usr-licentie.
Terug
Hoe kunnen gegevens worden overgenomen in een bestaande administratie?
U kunt gegevens overnemen uit een bestaande administratie door in de betreffende administratie de gegevens te exporteren en deze gegevens vervolgens weer importeren in de administratie waarin u ze wilt inlezen.
Terug
Nadat ik het programma heb opgestart, kan ik geen gegevens in de administratie benaderen.
Waarschijnlijk heeft u de laatste maal de administratie gesloten voordat u het programma afsloot. U kunt de administratie alsnog openen via de menu-keuze 'Algemeen-Administratie-Openen administratie'.
Terug
Hoe neem ik gegevens over naar een andere PC?
Om gegevens over te nemen vanuit een andere PC, dient u eerst een kopie te maken
van de administratie op de oorspronkelijke PC. Hierbij dient u (indien de
betreffende keuze actief is) aan te geven dat ook de afgesloten boekjaren
gekopieerd dienen te worden. Vervolgens installeert u het programma op de andere
PC, waarna u het programma kunt activeren m.b.v. het licentienummer en de
licentiecode die u heeft ontvangen bij het pakket. Nadat u het programma heeft
opgestart kunt u in het menu 'Algemeen' kiezen voor 'Administratie - Nieuwe
administratie', waarna u het administratienummer en de naam dient in te geven.
Vervolgens wordt de administratie aangemaakt, waarbij u geen gegevens over moet
nemen van een andere administratie. Nadat u de administratie heeft geopend kunt
u met de menu-keuze 'Algemeen - Administratie - Terugzetten administratie' de
eerder gemaakte kopie terugzetten, waarna de gehele administratie is overgezet
van de oorspronkelijke naar de nieuwe PC.
Terug
Kan ik vanuit het programma een backup maken van
een administratie?
In het menu 'Algemeen - Administratie' vindt u een keuze 'Kopiëren
administratie', waarmee u een kopie (backup) kunt maken van de betreffende
administratie. In de hoofdadministratie heeft u daar direct de mogelijkheid om
ook de reeds afgesloten boekjaren mee te kopiëren. Wanneer u echter in een reeds
afgesloten boekjaar zit (via menu-keuze 'Diversen - Inzien afgesloten boekjaar')
kunt u alleen van het betreffende boekjaar een kopie maken.
Terug
Kan een backup van een administratie teruggezet worden naar een andere
administratie?
Nee, een kopie kan alleen worden teruggezet in dezelfde administratie (nummer)
als waarin hij is gemaakt. Ook kunnen kopiën van reeds afgesloten boekjaren
alleen teruggezet worden in het betreffende boekjaar. Hierdoor wordt voorkomen
dat per abuis een administratie wordt overschreven door een andere
administratie. Wanneer u echter toch een administratie wilt overnemen in een
andere administratie, dient u de nieuwe administratie opnieuw aan te maken en
vervolgens aan te geven dat u gegevens wilt overnemen van een andere
administratie.
Terug
Is het mogelijk om de standaard uitvoer voor alle onderdelen in één keer aan te passen?
In het onderdeel 'Gebruikersinterface' in het menu 'Algemeen' kunt u op het
tabblad 'Uitvoer' aangeven waar u de uitvoer standaard naar toe wilt sturen. In
het onderdeel 'Afdrukbeheer' kunt u de standaard printer voor alle onderdelen
(of een deel hiervan) vastleggen, indien u niet de standaard printer van Windows
wilt hanteren.
Terug
Na uitbreiden van mijn licentie zijn de betreffende onderdelen nog niet actief.
Nadat u de nieuwe licentie heeft geïnstalleerd, dient u in het onderdeel
'Definiëren administratie' in het menu 'Algemeen - Administratie' de betreffende
licentie en (eventueel) de daarbijhorende opties voor de administratie waarvoor
dit van toepassing is te activeren.
Terug
Bij ingave van postcodes worden alleen nederlandse postcode geaccepteerd.
In de standaard instellingen bij debiteuren en crediteuren wordt standaard de
postcode omgezet naar het nederlandse formaat (9000 HH). Wanneer u echter ook
buitenlandse debiteuren en/of crediteuren heeft dient u in het betreffende
programma met de keuze 'Instellingen' het masker voor de rubriek 'Postcode' te
verwijderen.
Terug
Ik wil één rubriek voor meerdere nummers (bijvoorbeeld in 'Muteren debiteuren') wijzigen. Wat is hiervoor de eenvoudigste manier?
In het betreffende programma-onderdeel roept u het laagste nummer op, waarvan u de betreffende rubriek wilt wijzigen. Vervolgens wijzigt u de rubriek en drukt toetscombinatie
<Ctrl+F12> in, hierdoor wordt het volgende nummer weergegeven en blijft de betreffende rubriek de focus houden. Door op deze wijze met
<Ctrl+V>
Terug
Telkens als ik een bepaald overzicht wil
afdrukken, geeft het programma een ander soort overzicht
dan ik de laatste maal heb gekozen.
Het pogramma zal steeds het overzicht selecteren dat als standaard waarde is
meegegeven aan de rubriek 'Soort overzicht'. Wanneer u een ander overzicht als
standaard wilt aanmerken, dient u dit in de 'Instellingen' van het betreffende
programma aan te passen.
Terug
Hoe kan ik een etiket voor een debiteur afdrukken op mijn label-printer?
Binnen het programma is een speciale functie 'Etiket afdrukken' opgenomen in het menu 'Functies'. Deze functie
kunt u ook oproepen met toetscombinatie <Ctrl+E>. Nadat het onderdeel is
opgeroepen kunt u een debiteur, crediteur of artikel ingeven waarvoor een etiket
wordt samengesteld. De indeling van het etiket kunt u eventueel nog aanpassen.
Wanneer u de functie oproept op het moment dat u in een ingaveveld staat waar u
bijvoorbeeld een debiteur heeft ingegeven, zal automatisch het etiket voor die
debiteur worden samengesteld. Tenslotte heeft u ook nog de mogelijkheid om een
etiket handmatig in te geven.
Terug
De menu-keuze 'Menu' om te wisselen tussen 'Boekhouding' en 'Facturering' bevindt zich niet in het menu op mijn PC maar wel op een andere PC.
Afhankelijk van het scherm past deze keuze wel/niet binnen de menu-balk. U kunt
echter altijd wisselen via het menu 'Algemeen' waar voor alle PC's de keuze
'Menu' is opgenomen.
Terug
Moet een jaar worden afgesloten voordat in een nieuw boekjaar gewerkt kan worden?
Nee, u kunt gewoon doorboeken in een nieuw boekjaar zonder het voorgaande
boekjaar af te sluiten. De beginbalans wordt te allen tijde direct bijgewerkt en
is dus in het nieuwe boekjaar zichtbaar. Ook wanneer u later nog wijzigingen
aanbrengt in het vorige boekjaar heeft dit weer direct consequenties voor het
nieuwe boekjaar.
Terug
Kan ik op elk moment de jaarafsluiting draaien?
De jaarafsluiting kan één maal worden uitgevoerd. nadat de jaarafsluiting is
gedraaid kunnen er geen wijzigingen meer worden aangebracht in het betreffende
boekjaar. Wij raden u dan ook aan om de jaarafsluiting pas uit te voeren als u
er 100% zeker van bent dat alle boekingen zijn ingebracht. U kunt gewoon
doorwerken in volgende jaren; het aantal geopende jaren kan in principe
onbeperkt zijn. Wanneer u echter zeker weet dat alles is geboekt raden wij u wel
aan om de jaarafsluiting te draaien; het samenstellen van overzichten zal daarna
namelijk sneller zijn en u heeft toch nog altijd de mogelijkheid om overzichten
van reeds afgesloten boekjaren op te vragen.
Terug
Moeten alle overzichten worden afgedrukt voordat het boekjaar definitief wordt gesloten?
Ook van reeds afgesloten boekjaren kunt u nog alle overzichten opvragen.
Hiervoor dient u in het menu 'Diversen' te kiezen voor 'Inzien afgesloten
boekjaar', waarna u alle onderdelen weer beschikbaar heeft voor het afdrukken
van overzichten.
Terug
Werkt Vemasoft voor
Windows ook onder Vista?
Om met de Windows-versie van de Vemasoft-programmatuur te werken onder Windows Vista, dient u voor het gebruik van de help-functie het onderdeel 'WinHlp32.exe' van Microsoft te gebruiken.
Dit programma kunt u
hier ophalen.
Daarnaast raden wij u aan om het Vemasoft-programma te installeren in een aparte map (b.v. 'C:\Vemasoft' of 'C:\Programmas\Vemasoft') omdat
met Vista geen gegevens weggeschreven kunnen worden in de standaard programma-map 'C:\Program Files'.
In deze map kunt u vervolgens weer de map 'Bestanden' aanmaken voor het
vastleggen van de daadwerkelijke data (administraties).
Terug
Werkt Vemasoft ook
onder Windows7?
Om met de Windows-versie van de Vemasoft-programmatuur te werken onder Windows7
gelden dezelfde regels als voor het gebruik van Vista. Zo dient u voor het gebruik van de help-functie het onderdeel 'WinHlp32.exe' van Microsoft te gebruiken.
Dit programma kunt u
hier ophalen.
Daarnaast raden wij u aan om het Vemasoft-programma te installeren in een aparte map (b.v. 'C:\Vemasoft' of 'C:\Programmas\Vemasoft').
In deze map kunt u vervolgens weer de map 'Bestanden' aanmaken voor het
vastleggen van de daadwerkelijke data (administraties).
Terug
Nieuwe update voor
VemaSoft en MenSAS online beschikbaar!
Er is een nieuwe update voor VemaSoft 2008/2010 en MenSAS online gezet. Deze
versie bevat de noodzakelijke aanpassingen voor de gezamenlijke Europese
betaalmarkt genaamd SEPA (Single European Payment Area). In deze versie is het
mogelijk om te werken met zogenaamde BIC/IBAN nummers. Dit geldt voor de
bedrijfsgegevens, debiteuren, crediteuren en dagboeken. Ook kunnen de incasso-
en/of betaal-opdrachten volgens het nieuwe PAIN-formaat aangeleverd worden aan
de banken. Ook het inlezen van bankafschriften volgens het nieuwe formaat is
mogelijk met deze versie. In deze update is een stappenplan toegevoegd waarmee
de bestaande rekeningnummers van de debiteuren/crediteuren op eenvoudige wijze
omgezet kunnen worden naar de nieuwe BIC/IBAN nummers. Dit stappenplan is na
installatie van de update te vinden in de subdirectory 'Documenten'. In deze
subdirectory staat ook een document waarin beschreven staat wat er gewijzigd is
in deze update.
Terug
Terug naar veelgestelde vragen